Verkkosivustojen hinnat ovat laskeneet dramaattisesti

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Siirryin vuonna 2007 ”toimittajapuolelle”, eli aloitin isossa digitoimistossa projektipäällikkönä.  Se oli ensimmäinen kerta kun pääsin näkemään laajemmin erilaisia tarjouksia ja tarjouspyyntöjä, ja aloin hahmottaa miten kotimainen web-markkina toimii. Sittemmin olen toki lukenut tuhansia tarjouksia, erityisesti viime vuosina riippumattomana hankintakonsulttina – mutta nämä ensimmäiset vuodet jäivät hyvin mieleen. Silloin oli nimittäin aivan normaalia, että keskikoisenkin yrityksen tai viraston verkkosivustouudistus maksoi 150 000 euroa. Halvemmallakin saattoi toki saada, mutta jos halusi tehdä asiat kunnolla, niin sen verran se helposti maksoi.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Sittemmin esimerkiksi SharePointin käytöstä web-julkaisualustana on luovuttu, joten webin tekemisen painopiste on siirtynyt yhä vahvemmin digitoimistojen suuntaan. Isot IT-jättiläiset eivät enää ole niin tyypillisiä kumppaneita verkkopalveluiden toteutukseen – edes pelkästään tekniseen toteutukseen. Tämä siirtymä ketterämpiin työkaluihin ja toimistoihin lienee isoin, yksittäinen muutokseen vaikuttanut tekijä.

Muutosta on kiihdyttänyt etenkin WordPressin nousu, joka on parantanut pienten digitoimistojen kilpailukykyä isompia firmoja vastaan. Samalla moni isompi firma on pitkälti lakannut kilpailemasta koko markkinassa.

WordPressin ja sitä käyttävien pienten digitoimistojen nousu viime vuosina on pudottanut tyypillisen konsernisivuston hintalapun jopa alle 50 000 euron. Täten voi sanoa, että tyypillisen verkkosivuston suunnittelun ja toteutuksen kokonaishinnasta on lähtenyt vajaassa kymmenessä vuodessa jopa 100 000 euroa pois.

Samalla on toki tapahtunut paljon muutakin. Erilaiset kotisivukoneet ovat kasvaneet ja kypsyneet. Yksinkertaisen sivuston saa todella halvalla ja laadukkaasti pystyyn tänä päivänä, jos on valmis ottamaan jonkun valmisratkaisun. Kilpailu on siis koventunut erityisesti markkinan ”matalassa päässä”, eli pienten sivustojen ja verkkopalveluiden alueella.

Esimerkiksi keskikokoinen kaupunki saattoi kymmenen vuotta sitten vielä investoida useita satoja tuhansia euroja omaan verkkosivustoonsa – ja saattaa se tietysti näin vieläkin tehdä – mutta enää sen ei ole pakko tehdä niin. Nyt se voi hyvin tehdä sivustonsa WordPressin avulla alle 100 000 eurolla, jopa alle 30 000 eurolla, ja lopputulos voi olla kaikilla mahdollisilla mittareilla loistava!

Jonkin verran tähän muutokseen on tietysti vaikuttanut myös verkkopalveluiden konseptien muuttuminen entistäkin kevyemmiksi, viestinnällisemmiksi ja ”koostavammiksi”. Sosiaalisen median kanavat ovat nousseet isoon rooliin, ja mobiilin merkityksen kasvu on vähentänyt raskasta, graafista kikkailua saiteilla. Tämä kaikki on tehnyt saiteista kevyempiä toteuttaa, joten aivan pelkästään teknisen kehityksen edistyksestä ei ole kyse.

Organisaatioiden ”web-investoinnit” eivät tosin kokonaisuutena ole pienentyneet tässä samalla jaksolla. Varsinkin viime vuosina erilaisten asiointipalveluiden kehitykseen on moni organisaatio panostanut satoja tuhansia euroja, jopa miljoonia. Joidenkin kohdalla voi olla järkevää jopa panostaa mobiilisovelluksiin. Joillekin taas verkkokaupasta on tullut tärkein asia omassa verkkopresenssissä.

Monelle se viestinnällisesti painottunut, moderni verkkosivusto kuitenkin on edelleen tarpeellinen, jopa elintärkeä. Eikä sen enää tarvitse maksaa 150 000 euroa.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024 – ja mikä sopii mihinkin tilanteeseen? (29.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun