Suomalaisissa verkkokaupoissa pidetään maksujärjestelmien toimivuutta aivan kriittisenä menestystekijänä.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Verkkokauppojen teknologiaratkaisuihin liittyvissä kysymyksissä miltei 85% vastaajista oli valmis väittämään, että heidän kaupassaan käytössä olevat maksujärjestelmät ovat toimivia. Suuri osa näistä vastaajista myös piti tätä seikkaa yhtenä tärkeimmistä syistä verkkokaupan menestykseen.
Monipuolisia maksutapoja
Miltei kaikissa (90%) kyselymme verkkokaupoissa oli käytössä maksaminen suomalaisten verkkopankkien kautta: tämä maksujärjestelmä sisältyy siis miltei oletusarvoisesti kaikkiin verkkokauppa-alustoihin, ja sen käyttöönotto on helppoa.
Luottokortilla maksaminen ei ole aivan yhtä itsestäänselvää, mutta hyvin yleistä: viisi kuudesta verkkokaupasta antaa maksaa ostoksen luottokortilla. Usein tämä maksuyhteys sisältyykin järjestelmäpakettiin, kun sen sijaan erillisten kansainvälisten maksupalvelujen (esim. PayPalin) käyttömahdollisuutta tarjoaa vain kolmannes verkkokaupoista.
Laskulla maksaminen on yllättävän sitkeästi tarjottu vaihtoehto: viisi kuudesta verkkokaupasta myy tuotteitaan laskulla. Kyselystämme ei käy selville, onko lasku todistetusti maksettava ennen tuotteiden toimittamista, mutta laskun yleisyys kertonee luottamuksesta asiakkaaseen. Postiennakko (tai vastaava järjestely) on tarjolla kolmanneksessa verkkokaupoista.
Kanta-asiakkuuden tuki on vielä harvinaista
Kyselyymme vastanneista miltei viidennes kertoi, että yksi keskeinen syy verkkokaupan perustamiseen oli ”asiakkaiden sitouttaminen ja osallistaminen”. Kuudennekselle yksi tärkeimmistä syistä oli ”asiakasrekisterin kasvattaminen”. Tähän tavoitteeseen nähden vaikuttaa ristiriitaiselta se, että vain 14% verkkokaupoista tarjoaa maksutapana bonus- tai kanta-asiakaspisteitä?
Kanta-asiakkuuteen sitouttaminen bonuksen kerryttämisellä tuntuisi melko ilmeiseltä, mutta alihyödynnetyltä keinolta. On tietysti mahdollista, että ostoskorien tekniset alustat tekevät tämän vaikeaksi? Tai kenties tunnistettu kanta-asiakas saa kyllä alennusta tuotteista, mutta ostohistoriasta ei kerry ”valuuttana” kelpaavia pisteitä? Alennuskuponkeja (tai lahjakorttia) kun voi kuitenkin käyttää maksuna miltei joka toisessa kaupassa.
Mitä maksutapoja verkkokaupassanne on käytössä?
- 90 % — Suomalaiset verkkopankit
- 84 % — Korttimaksaminen
- 84 % — Lasku
- 48 % — Osamaksu
- 45 % — Lahjakortti/alennuskupongit
- 33 % — Kansainväliset maksupalvelut (kuten PayPal)
- 33 % — Postiennakko (tmv.)
- 14 % — Bonus-/kanta-asiakaspisteet
Muu, mikä?
Rahoitus
Collector
Ennakkoon ostetut sarjaliput
Tilisiirto
Svea-lasku
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!