Intranet-konseptit ja -järjestelmät murroksessa

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Intranet ei ole kuollut, todettiin eilen #intranetwork-seminaarissa. Tunnelma oli välitön ja keskusteleva, samalla pohdiskeleva. Intranetien konseptit ovat murroksessa, se on selvää.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

24.4.2015

Hanna P. Korhonen


Intranet on mahdollisuus viestiä ja kuulua yhteisöön

Keynote-puhuja Hanna Salminen herätteli pohtimaan merkityksiä: ”Millä fiiliksellä menemme töihin? Millä fiiliksellä lähdemme töistä? Mikä on viestintäammattilaisen rooli työpaikan fiiliksen luomisessa?”

Usein törmää siihen, että intranet-vastaava tuskailee sen kanssa, että saisi kaikki osallistumaan intranetissä tiedonjakamiseen ja yhteiseen keskusteluun, ”sisäiseen someen”. Hanna Salminen muistutti, että yhteisö syntyy luottamuksesta ja yhteisistä kokemuksista. ”Luottamus syntyy yhteisistä tunteista. Mikä olisikaan sen helpompi yhteinen tunne kuin nauru? Siksi hauskuus töissä – ja kissavideot – ovat tärkeitä.”

Viestintäammattilaisen rooli muuttuu mahdollistajaksi ja konsultiksi. Viestintäammattilainen mahdollistaa yhteisölle kanavat viestiä (esim. intranetin). Viestintäammattilainen sparraa ja toimii esimerkkinä.


Kolme tyypillistä intranet-konseptia

Intranet on johtamisen, yhteisön luomisen ja fiiliksen välittämisen väline. Intranet taipuu moneen. Jokainen organisaatio tekee omanlaisensa intranetin ja konseptit lähtevät kehittymään eri raiteille.

Intranetillä voidaan päätehtäviensä lisäksi täyttää organisaatiossa niitä aukkoja ja koloja, niitä tarpeita, joita muut järjestelmät eivät tyydytä. Intranet on alusta pienten sovellusten, toiminnallisuuksien ja tietokantojen tekemiseen, joihin ei organisaatiossa ole omaa järjestelmäänsä. Intranetiä voidaan käyttää vaikka info-TV:n ruutujen hallintaan tai teatterin harjoituskalenteriksi, vinkkasi Intranet-ostajan oppaan Perttu Tolvanen.

Perttu Tolvanen

Perttu nosti puheenvuorossaan esiin kolme tyypillistä intranet-konseptia ja kuhunkin konseptiin parhaiten sopivia järjestelmiä, yksinkertaistaen kylläkin:

  1. Perinteinen viestinnällinen intranet, jossa on sosiaalisia ominaisuuksia. Intranet on sisäisen uutisoinnin ja tiedottamisen kanava, yhteisen tiedon pankki sekä yhteisöllisten kohtaamisten paikka sisältäen mm. henkilöhakemiston ja kommentointia. Käytännössä intranet on tällöin organisaation kevyehkkö sisäinen verkkosivusto joillakin sosiaalisilla toiminnallisuuksilla höystettynä, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi Office365:lla tai Confluencella, tai käytännössä lähes millä tahansa julkaisujärjestelmällä kuten WordPress, Drupal tai EPiServer.
  2. Intranet toiminnanohjaamisen välineenä. Jos intranet laajentuu toiminnanohjauksen, resurssien hallinnan ja  raportoinnin suuntaan, integraatiot taustajärjestelmiin lisääntyvät. Tällöin vahvoilla on Liferay, mutta EPiServer ja Drupalkin voisi soveltua.
  3. Työryhmäintensiivinen intranet. Jos intranet laajentuu yhteisön työskentelyn ja  dokumenttien muokkauksen suuntaan, tarvitaan intranetiin työryhmätiloja ja projektityötiloja, joiden oikeuksia voi rajata ja joissa on monipuolisesti yhteistyön ja sosiaalisuuden mahdollistavia toiminnallisuuksia. Intranetiin voi liittyä työskentelytilat myös organisaation ulkopuolisten kumppanien kanssa. Tällöin luonnollisesti työtila-ajatteluun pohjautuvat järjestelmät soveltuvat alustaksi parhaiten, esimerkiksi Office365, SharePoint tai Confluence, tai miksei Liferay ja Drupalkin.

[slideshare id=47364834&doc=intranet-alustanjakumppaninvalinta2015-04-23-150424040410-conversion-gate02]


8 vinkkiä intranet-konseptoijalle

Lopuksi Perttu jakoi kahdeksan vinkkiä intranet-ostajalle ja -konseptoijalle:

  1. Rokkistara-konsepti syntyy katsomalla sisäänpäin.
  2. Intranet on organisaation johtamisväline. Myy tämä ajatus johdolle.
  3. Dokumenttienhallinta ei ole välttämättä osa intranettia.
  4. Sosiaalisuuskin voi olla irrallinen osa-alue intrasta.
  5. Konsepti ja teknologia kannattaa linjata ensiksi.
  6. Vasta kun teknologia on valittu, niin tarkempi suunnittelu.
  7. Myyntitapaamisista voi oppia paljon, mutta nekin kannattaa ajoittaa oikein.
  8. Osta kumppanilta ylläpitosopimus, joka sisältää jatkuvaa kehitystyötä.

Seminaarin videot

Kaikki #intranetwork-seminaarin esitykset on katsottavissa videoina.

Ja Twitterissä on yli 1000 twiittiä hashtagillä #intranetwork!

Digitaaliset työympäristöt

Digitaalinen työympäristö tarjoaa hyvin toteutettuna työntekijöille välineet viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, sisäiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Intranet erityisesti on sisäisen viestinnän väline, mutta mahdollistaa myös työn johtamisen ja mahdollistaa osaamisen jakamisen ja sitouttaa työntekijöitä.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun