Surin osa verkkokauppatoimijoista kokee, että heidän sisäinen yhteistyönsä on sujuvaa ja organisaation ylin johto on sitoutunut verkkokaupankäyntiin.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Ylimmän johdon sitoutumista kuvastaa myös se, että verkkokaupan omistaja on yleensä myös johtoryhmän jäsen.
Moni verkkokauppiaista on tyytyväinen kumppaneihinsa, mutta lähes joka neljäs kokee, etteivät kumppanit ymmärrä tarpeeksi heidän liiketoimintaansa tai ole tarpeeksi asiantuntevia. Haasteelliseksi kumppaneiden osaamisen on kokenut joka viides.
70% vastaajista on sitä mieltä, että heillä on omasta takaa riittävä asiantuntemus verkkokaupankäyntiin. Haasteena on enemmänkin resurssien riittämättömyys. Verkkokauppiaista 60% on sitä mieltä, että verkkokaupan pyörittämisen ja ylläpidon resurssit ovat riittävät, mutta kehittämisen osalta tätä mieltä on vain 45%. Voidaankin todeta, että nykyisen kaupan ylläpito vielä hoituu jollain tavalla, mutta kehittämiseen ei tahdo riittää paukkuja. Haasteelliseksi resursoinnin on kokenut melkein puolet vastaajista ja tähän aiotaankin jatkossa panostaa enemmän.
Organisoitumisen ja työnjaon väittämät
- 88% — Yhteistyö omien yksikköjen ja henkilöiden kesken on sujuvaa
- 85% — Ylin johtomme on sitoutunut verkkokaupankäyntiin
- 83% — Verkkokauppamme omistaja on johtoryhmän jäsen
- 77% — Kumppanimme ymmärtävät liiketoimintaamme
- 75% — Kumppanimme ovat asiantuntevia
- 70% — Riittävä asiantuntijuus löytyy omasta talosta
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin