Asiakaskokemukseen liittyvistä teemoista esitimme kyselyssä väitteitä, joista vastaajat saivat valita ne, jotka kuvaavat heidän verkkokauppansa ominaisuuksia ja palvelumuotoja. Mitä verkkokaupan käyttäjä saa?
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tällä hetkellä oman tilaushistorian pääsee näkemään useimmista verkkokaupoista. Lisäksi useampi kuin 60% verkkokaupoista tarjoaa informaatiota tilaus–toimitusketjun seurannasta ja antaa tuotteiden yhteydessä vinkkejä yhteensopivista tuotteista.
Mielenkiintoista tässä on se, että varsinaisia integraatioita taustajärjestelmiin on tehty harvemmin. Näin ollen esim. tilaushistoriatietoa hallitaan usein verkkokauppajärjestelmässä.
Vinkkejä yhteensopivista tuotteista on myös jatkokehityspanostusten kohteena. Lisäksi verkkokauppiaat aikovat jatkossa panostaa enemmän chat-asiakaspalveluun, tuotevertailun mahdollistamiseen sekä profiloidun sisällön tarjoamiseen.
Asiakaspalvelut verkkokaupassa
- 77 % — Asiakas voi tarkastella tilaushistoriaansa
- 68% — Asiakas voi seurata tilauksensa ja toimituksensa edistymistä
- 62% — Asiakkaalle tarjotaan tuotteiden yhteydessä vinkkejä yhteensopivista tuotteista
- 58% — Asiakkaan käytössä on monipuoliset hakutoiminnallisuudet
- 50% — Asiakkaalle tarjotaan tuotteiden lisäksi myös niihin liittyvää sisältöä esim. käyttövinkkejä
- 50% — Asiakas voi arvostella ja/tai kommentoida myynnissä olevia/ostamiaan tuotteita
- 38% — Asiakas näkee verkkokaupan varastosaldot
- 33% — Asiakas voi kysyä lisätietoja asiakaspalvelu-chatissä
- 32% — Asiakas voi vertailla eri tuotteita
- 20% — Asiakas näkee kivijalkamyymälöissä olevien tuotteiden saatavuustiedot
- 13% — Asiakas profiloidaan käyttäytymisensä perusteella ja hänelle tarjotaan profiilin mukaista sisältöä
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin