Suomalaisesta verkkokaupasta vastaa tyypillisimmin toimitusjohtaja tai yrittäjä itse. Tämä kertoo toisaalta verkkokauppojen liiketoiminnallisesta merkityksestä – toisaalta verkkokauppojen pienuudesta.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Selvitimme Verkkokaupan johtaminen ja kehittäminen -kyselyssä yrityksensä verkkokaupasta käytännön operatiivisella tasolla päävastuussa olevan henkilön nimikkeen (Mikä on verkkokaupastanne käytännön operatiivisella tasolla päävastuussa olevan henkilön nimike?). Vastauksissa annettiin 36 erilaista titteliä.
Suurin osa verkkokauppavastaavista on kokonaisvaltaisesti liiketoimintavastuullisia. Näitä ovat:
Toimitusjohtaja / Managing Director / Johtaja / Konsernijohtaja (13 hlöä)
Yrittäjä / Omistaja / Osakas / Verkkokauppias (11 hlöä)
Liiketoimintajohtaja (1 hlö)
Maajohtaja / Country Manager (1 hlö)
Varsinaisia verkkoliiketoimintaan liittyviä nimikkeitä on jo käytössä ilahduttavasti jonkin verran. Vakiintunut nimike ei missään nimessä ole, sillä titteleitä on yhtä monta erilaista kuin henkilöitäkin:
Verkkoliiketoiminnan päällikkö
Verkkokauppapäällikkö
Markkinointi- ja verkkokauppapäällikkö
e-Commerce Manager
Online Sales Director
Online Sales & Services Manager
Web Retail Manager
Verkkokaupan ylläpitäjä
Jos verkkokauppa vastuutetaan jollekin toiminnolle, se on tyypillisimmin myynti ja markkinointi. Tyypillisimmät vastuuhenkilöiden nimikkeet ovat tällöin:
Myynti- ja/tai markkinointijohtaja (4 hlöä)
Myynti- ja/tai markkinointipäällikkö (4 hlöä)
Markkinointiassistentti (1 hlö)
Kahdessa tapauksessa verkkokauppa oli vastuutettu IT:lle:
CTO (1 hlö)
Ohjelmoija (1 hlö)
Kahdessa tapauksessa kehitysjohdolle:
Kehityspäällikkö / Development Manager (2 hlöä)
Muita verkkokaupasta operatiivisella käytännön tasolla päävastuussa olevia olivat (kutakin 1 hlö):
Koulutuspäällikkö
Kustannuspäällikkö
Myymäläpäällikkö
Tilaustenkäsittelijä
Tuotepäällikkö
Web-tuottaja
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin