Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Suomalainen verkkokauppias ei halua tai ei oikein osaa sitouttaa asiakkaitaan. Verkkokaupan johtaminen ja kehittäminen -selvityksemme mukaan some on yksi verkkokauppiaan käytetyimmistä markkinointikanavista, mutta asiakkaita itseään ei ole vielä ole sitoutettu viestinviejiksi.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Hanna P. Korhonen

Somen käyttö on verkkokauppiaille tuttua: lähes kaikki verkkokauppiaat markkinoivat, tavoittelevat uusia ja sitouttavat vanhoja asiakkaita, sosiaalisen median kanavissa. Verkkokaupoissa itsessään ei kuitenkaan kovin aktiivisesti hyödynnetä sosiaalisen median palveluista tuttuja mahdollisuuksia. Esimerkiksi kuitenkin puolessa verkkokaupoista asiakas voi arvostella tai kommentoida kaupan tuotteita.

Ihanteellisimmillaan verkkokaupan osana voisi olla asiakasyhteisö, tiivis fanikunta, joka omalla toiminnallaan käytännössä hoitaisi kaupan markkinointia verkkokauppiaan puolesta, esimerkiksi siellä somessa. Sisältömarkkinoinnin hoitaa kauppias itse, jos hoitaa.

Kuitenkin jo ilahduttavat neljännes verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinointitöihin. Näissä on siis kauppiaan mukaan asiakasyhteisö, jossa asiakas voi tuottaa ja jakaa sisältöä muille asiakkaille muistakin kuin tuotteista. Asiakasyhteisöille on varmasti tilausta sellaisissa tuotekategorioissa, joissa ihmiset haluavat jakaa kokemuksiaan ja elämäntyyliään, esimerkiksi monet trendikkäät ja visuaaliset harrasteet kuten vaikka fitness-tuotteet, valokuvausvälineet sekä käsityö- ja DIY-materiaalit. Tuotteen fani todennäköisesti palaa halusta kertoa saavutuksistaan ja hehkuttaa tuotetta kaupan puolesta.

Sisältömarkkinointi ja monikanavaisuuden hyödyntäminen markkinointitoimenpiteissä olisi ihanteellisimmallaan, jos kauppias yhdistäisi asiakastietoja useista kanavista. Näin tekee nyt vain 19 % kauppiaista.

Monikanavainen asiakkuuksienhallinta ja hyödyntäminen siintää siis varsinaisesti vasta tulevaisuudessa.

Asiakasyhteisöt ja monikanavaisuus

85 % verkkokauppiaista markkinoi ja tavoittelee asiakkaitaan somessa.

54 % verkkokauppiaista harjoittaa sisältömarkkinointia.

51 % verkkokauppiaista antaa asiakkaan arvostella ja/tai kommentoida tuotteita kaupassa.

23 % verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoimaan. Verkkokaupassa on asiakasyhteisö, jossa asiakas voi tuottaa ja jakaa sisältöä muille asiakkaille muistakin kuin tuotteista.

19 % verkkokauppiaista yhdistää asiakasrekisterit ja pyrkii luomaan monikanavaisen asiakaskokemuksen.

Lue lisää verkkokaupan markkinointikeinoista:

Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot


Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Verkkokaupat

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat - olit sitten uudistamassa tai jatkokehittämässä, voimme auttaa sinua.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun