Jotta verkkokauppa menestyisi, on sitä johdettava tavoitteellisesti ja sitoutuneesti. Lisäksi kaupan käytännön toteutuksen peruspilarien tulee olla kunnossa. Resurssit tähän eivät vain tunnu riittävän, ja teknisesti vaativien ominaisuuksien toteuttaminen verkkokauppaan on haastavaa.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Kyselyssämme esitettiin 42 erilaista väittämää verkkokaupan ominaisuuksista, sen johtamistavoista, organisoitumisesta ja teknologiaratkaisuista. Vastaajia pyydettiin valitsemaan:
- Mitkä väittämistä vastaavat heidän verkkokauppansa tilannetta, mitkä eivät
- Mistä väittämistä voidaan todeta:
- Koemme tämän erittäin tärkeäksi menestyksemme kannalta
- Olemme kokeneet / koemme tämän haasteelliseksi
- Aiomme panostaa tähän jatkossa enemmän
Vastaajien tunnistamista menestystekijöistä ja haasteista on tähän koottu eniten mainintoja saaneet väittämät. Tulevaisuuspanostukset ja nykytilan arviot löytyvät artikkelista: Verkkokaupan tulevaisuustrendit.
Organisoituminen ja työnjako
Verkkokaupan pyörittämisen työnjaossa kriittisenä menestystekijänä on useimmin mainittu se, että omistaja on johtoryhmän jäsen – verkkokaupan omistajan täytyy siis saada äänensä kuuluviin yrityksen korkeimman tason strategisessa päätöksenteossa. Toinen tärkeä menestystekijä on se, että talon sisältä löytyy omasta takaa riittävää asiantuntemusta – verkkokauppaa ei siis kannata pyörittää vain ulkoa hankituilla voimilla.
Suurimmat haasteet organisoitumisessa ja työnjaossa ovat resurssikysymykset: osaamista, työvoimaa ja budjettia ei tunnu löytyvän riittävästi verkkokaupan ihanteellista pyörittämistä ja kehittämistä varten. Jos yrityksestä löytyisikin varoja ostopalvelujen käyttöön, voi esteeksi nousta se, että tarvittuja palveluja ei olekaan tarjolla.
Kriittiset menestystekijät: | Haasteellisinta: |
---|---|
|
|
”Kun yrityksellä on jo valmiiksi mittavaa toimintaa lukuisine taustajärjestelmineen, nousevat verkkokaupan perustamisessa omat prosessit ja osaaminen avainasemaan.”
Verkkokaupan johtaminen ja liiketoimintaprosessit
Verkkokaupan johtamisessa nousee kriittiseksi menestystekijäksi sitoutunut, strateginen johtaminen, joka perustuu myynnin sekä tavoitteiden toteutumisen seurantaan.
Seurantaa varten on kuitenkin vaikeaa saada riittäviä tietoja: erityisesti analyysi asiakkaiden ostokäyttäytymisestä verkkokaupassa on osoittautunut haasteelliseksi. Tietoa potentiaalisesta asiakaskunnasta on myös vaikeaa saada ennen verkkokaupan perustamista, sillä lokaalin markkinapotentiaalin arviointi on yleisesti tunnistettu haaste.
Kansainvälisen kaupan strategia on useimmille verkkokaupoille miltei mahdottomuus. Tästä enemmän dataa artikkelissa: Verkkokauppojen kansainvälistyminen.
Kriittiset menestystekijät: | Haasteellisinta: |
---|---|
|
|
”Verkkokauppa ei ole helppoa, se on erittäin monimuotoinen palapeli. Usein esim. hallituksessa on henkilöitä, jotka eivät osaa hahmottaa kokonaisuutta, vaan päätöksenteko perustuu vanhoihin kaupan malleihin.”
”Verkkokauppa on kuitenkin vain yksi myynnin kanava, joten sitä kehitetään ja johdetaan osana kokonaismyyntiä, ei erillisenä toimintona.”
Asiakaspalvelut verkkokaupassa
Niistä palveluista, joita verkkokaupan asiakkaalle tarjotaan, pidetään monipuolisia hakutoimintoja kaikkein tärkeimpänä. Monet verkkokaupat esittävät tuotetietojen yhteydessä myös vinkkejä muista yhteensopivista tuotteista, ja tätä pidetään usein kaupankäynnin onnistumisen avaimena.
Tuotetietoihin yhdistettävät muut tiedot, kuten esimerkiksi käyttövinkit, on usein ollut ongelmallinen toteutettava. Samoin haasteellista on tarjota asiakkaille mahdollisuus arvostella tai kommentoida tuotteita: tähän sisältyy ymmärrettävästi sekä teknistä että julkaisupoliittista ongelmallisuutta.
Asiakaspalveluna olisi hyödyllistä osoittaa asiakkaalle, onko tuotetta varastossa / kivijalkamyymälöissä saatavilla, mutta tämän tiedon saaminen järjestelmistä on yleisesti vaikeaa.
Kriittiset menestystekijät: | Haasteellisinta: |
---|---|
|
|
”Verkkokaupan liimaaminen isohkon yrityksen operatiiviseen toimintaan on yllättävän hankalaa.”
Teknologiaratkaisut
Verkkokauppojen teknisissä kysymyksissä tietoturva ja toimivat maksujärjestelmät ovat aivan avainasemassa: käyttäjien on voitava luottaa ostamisen turvallisuuteen. Myös mobiilikäytön mahdollistamiseen, tarpeita vastaavaan järjestelmäalustaan ja varastonhallintaintegraatioon tehdyt panostukset on monessa yrityksessä nähty hyvin kannattaviksi sijoituksiksi.
Integraatiot ovat isoja teknisiä haasteita, kuten teknisen alustan kaikkien hyötyominaisuuksien käyttöönottokin. Markkinointiviestinnällisten sisältöjen hallinta on myös tyypillisesti vaikeaa yhdistää verkkokaupan tuotetietokeskeiseen julkaisujärjestelmään.
Kriittiset menestystekijät: | Haasteellisinta: |
---|---|
|
|
”Meillä haasteena sisältömarkkinoinnin hallinta, sekä tilausten integrointi suoraan tehtaan tilausjärjestelmään.”
”Vaikea vastata, en ymmärtänyt läheskään kaikkia kysymyksiä :( ”
Tekniset kysymykset ovatkin edelleen suurena kompastuskivenä verkkokauppiaan liiketoiminnan edistämisessä. Yksi vastaajista kiteyttää asian hyvin:
”Se mitä kaipaisimme on koulutusta järjestelmätuotteen hallintaan, jokapäiväiseen työskentelyyn. Ohjeita on paljon netissä, mutta ohjelmoijille jotka puhuvat jotain vierasta tietokonekieltä, ei selkeitä käyttöohjeita kauppaa pyörittäville.”
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin