Tieto, tuki ja yhteisöllisyys Diabetesliiton uuden verkkosivuston ytimessä

Diabetesliitto julkaisi vuoden 2024 lopussa uuden Diabetes.fi-verkkopalvelun, jolla se parantaa digitaalista läsnäoloaan laaja-alaisille kohderyhmilleen. Palvelun avulla Diabetesliitto tarjoaa tietoa, tukea ja yhteisöllisyyttä entistä tehokkaammin.

Tässä kirjoituksessa avaamme uuden verkkopalvelun suunnittelua, jossa North Patrol toimi Diabetesliiton kumppanina.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

25.2.2025

Anna Availa

Pirstaleinen lähtötilanne

Diabetesliiton digitaaliset palvelut koostuivat useista erillisistä verkkopalveluista, jotka oli toteutettu eri alustoilla. Tämä aiheutti haasteita käyttäjäkokemuksen yhtenäisyyteen, sisältöjen ylläpitoon ja sivustojen hallittavuuteen.

Diabetes.fi-uudistus tähtäsi siihen, että käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedon helposti ja intuitiivisesti. Tärkeimmät tavoitteet olivat:

  1. Kattava ja yhtenäinen verkkopalvelu: Lähes kaikki Diabetesliiton digitaaliset palvelut yhdistetään käyttäjäystävälliseksi verkkosivustoksi. Tämä tarkoittaa mm. Diabetes-lehden sekä diabetespolut.fi- ja deeblogi.fi-sivustojen yhdistämisen pääsivustoon.
  2. Käyttäjälähtöisyys: Sivusto palvelee kaikkia erilaisia käyttäjäryhmiä, kuten diabetesta sairastavia, heidän läheisiään, terveydenhuollon ammattilaisia ja päätöksentekijöitä. Laajalla sivustolla huomioidaan, että sillä palvellaan yksilöitä, yhteisöjä ja massoja.
  3. Sujuva ja saavutettava käyttökokemus: Sisältö on helposti ymmärrettävää, luotettavaa ja saavutettavaa kaikille käyttäjille ja kaikilla päätelaitteilla​​. Käyttäjien erilaiset tarpeet huomioidaan palvelupolkujen ja navigoinnin suunnittelussa.

Sisällöt informoivat, tukevat ja vaikuttavat

Diabetesliitto aloitti suunnittelutyön North Patrolin kanssa nykytilan selvittämisellä, jonka jälkeen määriteltiin työpajoissa uuden verkkopalvelun visio, tavoitteet ja keskeiset sisältöteemat sekä mietittiin verkkopalvelun toteutettavuutta niin teknologian kuin ylläpidon ja hallittavuuden näkökulmista. Vanhan sivuston analytiikka osoitti, että eniten kulutetut sisällöt liittyivät diabetekseen liittyvän täsmätiedon hakemiseen hakukoneista ja laskeutumiseen tarkan tiedon äärelle.

Työpajojen tulosten pohjalta hahmoteltiin verkkopalvelun alustavaa rakennetta, tavoiteltavaa käyttökokemusta ja tärkeimpiä sisältötyyppejä.

Uusi verkkosivusto on yhtenäinen kokonaisuus, joka palvelee eri tavoin kohderyhmiään.

Suunnittelutyössä tunnistettiin Diabetes.fi:n sisällöille kolmenlaiset funktiot: tieto, tuki ja media.

  • Tieto: Luotettavaa diabetestietoa tarjotaan eri käyttäjäryhmille, mukaan lukien riskiryhmät ja ammattilaiset. Verkkosivustolla on laaja osio diabetestiedosta, jossa kerrotaan kattavasti ja ymmärrettävästi diabeteksesta ja joka nojaa pääsääntöisesti diabetespolkujen varaan. Tarkoituksena on kertoa diabeteksesta etenkin henkilöille, joille aihe ei ole niin tuttu asia. Lisäksi diabetesasioiden parissa työskenteleville ammattilaisille on koottu oma osionsa, joka palvelee juuri heidän tarpeitaan.
  • Tuki: Ohjeita, vertaistukea ja koulutuksia diabetesta sairastaville sekä heidän läheisilleen. Diabetesta sairastaville on oma osionsa, jossa tuetaan elämää diabeteksen kanssa. Osiossa tuodaan esille erilaisia sisältöjä ja tukimuotoja. Diabetesliittoon kuuluu kymmeniä jäsenyhdistystä, joten jäsenpalvelu on keskeistä liiton toimintaa. Verkkosivusto kokoaa jäsentietoutta ja mahdollisuuden lukea Diabetes-lehden artikkeleita.
  • Media: Ajankohtaisia artikkeleita, vaikuttamissisältöjä ja tarinoita, jotka vahvistavat Diabetesliiton asiantuntijaroolia. Ajankohtaista-osio kokoaa sisällön, joka ei ole pysyväisluonteista, vaan sen avulla kerrotaan Diabetesliiton aktiivisesta toiminnasta käytännössä ja esitetään näkökulmia diabetekseen liittyen. Uudelta sivustolta löytyvät kaikki Diabetes-lehden artikkelit, joista osa on luettavissa kaikille ja osa kirjautuneille Diabetes-lehden tilanneille jäsenille.

Verkkosivuston sisältöjä kulutetaan eri tavoin, joten sisältöjen esittämisessä huomioidaan niin nopeasti tiedon tarvitsevat kuin innostuvat selailijat, jotta palvellaan pikakäyttäjiä ja sisältöjen parissa viihtyviä. Erilaisten palvelupolkujen avulla käyttäjiä ohjataan tehokkaasti halutun tiedon äärelle.

Käyttäjälähtöinen yhteisöllinen tietopankki

Diabetes.fi on paitsi tietopankki, se on myös yhteisöllinen alusta, joka tukee käyttäjiään. Verkkopalveluna se on selkeä ja informatiivinen tietopalvelu; käyttäjilleen se on luotettavan diabetestiedon lähde, ymmärrettävä ja saavutettava.

Verkkopalvelu-uudistus on osa laajempaa brändiuudistusta, jonka tavoitteena kasvattaa Diabetesliiton merkitystä ja vaikuttavuutta yhteiskunnan eri tasoilla. Uusi brändi ja verkkopalvelu ilmentävät Diabetesliiton strategista tavoitetta tukea hyvää elämää diabeteksen kanssa. Tämä todentuu verkkosivustolla, joka viestii empatiasta ja lähestyttävyydestä.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: Miten chatbot istuu palvelukonseptiisi? (23.4.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun