Miten intranet auttaa yhteisöllisyyden luomisessa?

Vuorovaikutus ja sisäisen tiedon jakaminen on siirtynyt teamseihin ja slackeihin pienten ryhmien armoille. Työntekijöillä on käytössään lukuisia virallisia ja epävirallisia sovelluksia, joten intranet saattaa olla ainoa koko työyhteisön kanava. Koska tunnemme intranetien vetovoiman, ei ihme, että yhteisöllisyyden nostamiseksi huudellaan jo toimistomummojen perään. Uudet digitaaliset työvälineet ovat luoneet mahdollisuuksia, mutta samalla ne ovat muuttaneet toimintatapoja ja katkaisseet organisaation kulttuurin kehittämisen ja tukemisen punaisen langan, mistä kärsii myös yhteisöllisyyden kokemus.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

29.8.2024

Anna Availa

On siis aika pysähtyä ja miettiä, millaista kulttuuria haluamme tukea ja millä keinoilla. Kulttuurin tavoitetila vaatii huolellista nykytilan ja tahtotilan analysointia: mihin tähdätään ja mitkä ovat organisaation ja työntekijöiden valmiudet. Tässä kirjoituksessa ei lähdetä pohtimaan kulttuuria vaan hypätään suoraan keinoihin, sillä kun suunta on selvä, intranetit mahdollistavat paljon erilaisia keinoja kulttuurin muovaamiseen ja yhteenkuuluvuuden edistämiseksi muiden (kasvokkain)kohtaamisten lisäksi.

Intranetit mahdollistavat paljon erilaisia keinoja yhteenkuuluvuuden edistämiseksi.

Yhteisöllisyyden tunnetta edistää, kun työntekijät voivat

  • Osallistua, esim. vastaamalla gallupeihin tai pikakyselyihin, antamalla palautetta
  • Kannustaa, esim. peukuttamalla, palkitsemalla kollegoita
  • Tutustua työkavereihin, esim. lukemalla esittelyjä ja uratarinoita, toimimalla harrastusryhmissä
  • Jakaa kokemuksia, esim. kirjoittaa blogeja, ottaa kuvia, kuvata videoita
  • Jakaa tietoa ja tietämystä, esim. kommentoimalla, keskustelemalla tai kysymällä
  • Oppia toisilta, esim. antaa ideoita ja vinkkejä, jakamalla kokemuksia tai oivalluksia
  • Viihtyä työkavereiden kanssa, esim. onnitella nimpparisankaria, myydä tavaroita, vaihtaa kuulumisia.

Kevyempiä tai raskaampia keinoja

Yksinkertaisimmillaan vuorovaikutus on reagointia painamalla peukkua työkaverin uraonnitteluun. Käyttäjän aktiivisuus ei ole vielä kovasti koetuksella, kun hän äänestää itselleen mukavinta liikuntamuotoa. Vastuullisuusohjelmaan voisi olla sanottavaakin, mutta oman yksikön toimipisteen muuttoon on helpompi osallistua, kun keskustellaan pienemmällä porukalla pienemmässä ryhmässä eikä koko organisaatio näe omaa kommenttia. Koko työyhteisöä käsittävien työkalujen, kuten M365-vinkkien anto on mielekästä kaikille käyttäjille.

Sisältöä tuottaessa kuvan ottaminen on nopeaa blogien tai esittelyn kirjoittamisen ottaessa hieman enemmän aikaa. Työntekijöiden esittelyt ja johtajien blogit ovat kiinnostavaa sisältöä koko yhteisölle. Henkilöstölehtien väistyessä ei hyvin toimitettujen feature-artikkeleiden tarvitse väistyä sisäisestä viestinnästä, vaan ne saavat uuden kanava, jossa ne voidaan helposti paketoida omaksi kokonaisuudekseen.

Olemassa olevat työkalut hyötykäyttöön

Yhteisöllisen sisällön tuottamisen kynnystä on helppo madaltaa erilaisten toiminnallisuuksien avulla. Vaikka erilaisiin yhteisöllisyyttä tukeviin toiminnallisuuksiin on kehitetty erillisiä sovelluksia, pääsee jo pitkälle, kun hyödyntää olemassa olevia työvälineitä uusilla käyttötavoilla ja toiminnallisuuksilla.

Intra-alustat mahdollistavat kännykälläkin kaikkien työntekijöiden uutisoinnin ja kommentoinnin, kuvan julkaisun kentältä otetulla kuvalla, esittelyn kirjoittamisen täyttämällä lomakkeen, ideoinnin sekä kollegoiden kannustamisen ja palkitsemisen. Helposti käyttöönotettavia ovat erilliset sovellukset, joiden avulla voi osallistua jumppahetkeen tai verrytellä puutuneita jäseniä.

Sisällön tuottamiseen osallistuminen lisää yhteisöllisyyttä

Yhteisöllisyyttä tukevien sisältöjen tuottaminen ottaa aikaa – tehdään se sitten keskitetysti ja tukipalveluiden tuottamana tai työntekijöiden ja yksiköiden tekemänä. Jonkun täytyy keksiä kysymyksiä tai kirjoittaa kiinnostavia esittelyjä tai uratarinoita.

Monesti intranetin tekstien kirjoittamisesta, gallupien laatimisesta ja keinojen keksimisestä huolehtii viestintä, mutta yhteisöllisyyttä tukevien sisältöjen tekemiseen osallistumisen voi hyvin hajauttaa työntekijöille ja yksiköille. Jo pelkkä yhteisöllisten sisältöjen ideointi ja tuottaminen tuo terää yhteisöllisyyden kokemukseen.

Sitouttaako intranetin punnerrushaaste työpaikkaan?

Keinojen ilotulittelun jälkeen on aika palata isomman kuvan ääreen ja miettiä, edistävätkö keinot tavoitteita: tuottavatko keinot sitä tulosta, mitä halutaan. Luoko äänestykset aitoa yhteisöllisyyttä? Miten intranetin punnerrushaaste sitouttaa työpaikkaan? Välittävätkö työntekijöiden blogit organisaation arvoja? No totta kai erilaiset keinot muovaavat organisaation kulttuuria, kunhan on valittu kivat keinot ja innostettu työntekijät niiden äärelle.

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun