Aina appin ei tarvitse olla oikea appi

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Suomessa tuntuu olevan ”appi-buumi”. Moni johtoryhmäkin on innostunut appien kehittämisestä asiakkaille tai jopa omalle henkilökunnalle. Mobiili on kova juttu, ja jotenkin se appien tekeminen on vielä kovempien poikien hommaa.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Noh, onhan oikeisiin appeihin joskus hyvät syytkin. Useimpien ei kuitenkaan appeja kannata tehdä. Esimerkiksi mediatalot ovat jo monella tapaa ohittaneet oman appi-buuminsa ja suurin osa on palannut kehittämään laadukkaita responsiivisia verkkopalveluita. Parina viime vuonna tapahtunut Javascriptin yleistyminen on myös tuonut mahdollisuuden tehdä verkossakin melko toiminnallisia ja monipuolisia juttuja.

Esimerkiksi YLE on tuonut viime aikoina omille sivustoilleen mahdollisuuksia personoida kokemusta, ja muutenkin vaikuttaa omilla valinnoillaan siihen kuinka sivusto toimii. Näin tavallinen web-sivustokin voi tarjota hyvin henkilökohtaisen kokemuksen.

yle-fi-etusivu-ehdottaa-personointia

YLE:n etusivu ehdottaa käyttöhistoriaan perustuvaa personointia.

yle-fi-etusivu-personoituu.jpg

Personoinnin käyttöönotto muuttaa välittömästi etusivun sisältöä.

YLE:n sivustojen personointitoimintoja voi pitää hyvin edistyksellisinä ja fiksuina. Samalla YLE näyttää esimerkkiä siihen miten web-sivustoista voi tulla älykkäämpiä, ja sitä kautta enemmän sovellusmaisia – eli appsimaisia.

Tällä hetkellä käynnissä olevat EM-kisat tarjoavat toisen hyvän esimerkin juuri YLE:n suunnalta. YLE:n suosittu kisaopas on erittäin monipuolinen, responsiivinen web-sovellus – tai web-sivusto – miten sitä nyt haluaa kutsua. Ja vaikka kyseessä on ihan tavallinen verkkosivuston osio, YLE promoaa kisaopasta kovin ”appimaisesti”, niin lähetyksissä kuin verkkosivustollaan.

jalkapallon-kisaopas

Kisaopas on tehty nimenomaan kännykällä käytettäväksi ja siinä se onkin parhaimmillaan.

yle-kisaopas-esimerkki

Kisaopas on hyvä esimerkki web-sivustosta, joka venyttää jo ”sivuston” käsitettä enemmän sovelluksen suuntaan, ja antaa konkreettisen mallin siitä, että web-sivusto voi vuonna 2016 muistuttaa hyvin paljon mobiilisovellusta. Web-sivusto voi tarjota valintanappuloita, suodatusvalintoja, välilehtiä, liikuteltavia taulukoita, videoita ja paljon muuta.

YLE:n Urheilu-osio jo personoituu hyvinkin tarkasti sen mukaan mitä käyttäjä valitsee. Kisaopaskin voisi personoitua esimerkiksi sen mukaan mitkä ovat käyttäjän suosikkijoukkueet. Ei varmasti ole kuin ajan kysymys, että tämäntyyppisiä toimintoja nähdään enemmän web-sivustoilla.

Kaikkeen ei toki web-sivusto veny. Vielä ei web-sivusto pysty tarjoamaan notifikaatioita, offline-tallennusta tai vaikkapa luotettavaa aikaisemman session muistamista – mutta usein pärjätään ilmankin. YLE:n kisaopas näyttää hyvää esimerkkiä.

Teknologiavalinta on vuosikymmenen investointi

Teknologiaratkaisuissa ei kannata tehdä valintojaan kuumimpien trendien mukaan, vaan soveltuvuuden, skaalautuvuuden, ylläpitokokemuksen, yhteensopivuuden ja elinkaarikustannuksien ehdoilla. North Patrol auttaa näkemään teknologiavaihtoehtojen plussat ja miinukset puolueettomasti, konkreettisesti ja kaukonäköisesti.

PS. Myös Washington Postin demosaitti* tarjoaa näkymän tulevaisuuteen. Sivusto hyödyntää Googlen Progressive Web Apps -teknologiaa, joka mm. mahdollistaa offline-tallennuksen. Kannattaa surffailla sivustolla, ja sitten laittaa lentokonemoodi päälle puhelimessa, ja yrittää sen jälkeen jatkaa surffailua (juonipaljastus: sivusto onkin tallentanut osan itsestään paikallisesti ja toimii edelleen!).

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun