Minä vihaan portaaleja!

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Portaali-käsitteen tuoma hyöty tietoyhteiskunnalle on vähintäänkin kyseenalainen. Niin väärinkäytetty, vääristelty ja epämääräinen käsite on kyseessä. Voisi sanoa, että epämääräisyydestä on tullut sen tärkein määrite.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Portaali-sanalla on toki historiaa jo varsin pitkälle, mutta laajempaan käyttöön se tuli vasta 1990-luvulla jolloin ensimmäiset isot internet-sivustot ryhtyivät nimittämään sivustojaan portaaleiksi. Tunnetuimpana tuon ajan portaalina voidaan varmaankin pitää Yahoota. Portaalin erotti tavallisista internet-sivustoista tuolloin se, että portaali kokosi yhteen monenlaisia tietolähteitä ja saattoi pitää sisällään myös erilaisia sovelluksia, pelejä ja hakupalveluita.

2000-luvun vaihteessa meni jotain kuitenkin pahasti pieleen kun it-toimittajat keksivät että he voivat nimittää omia tietojärjestelmätuotteitaan portaaleiksi. Asiakkaat innostuivat ostamaan portaalisanan innoittamina ties minkälaisia härveleitä. Tuolloin olikin tarjolla kaikenlaisia portaalituotteita – oli informaatioportaalia, kollaboraatioportaalia, integraatioportaalia, sovellusportaalia ja monia muita erilaisia variaatioita. Asiakkaat myös nimittivät usein omia palveluitaan portaaleiksi ja näin sanan merkitys hämärtyi entisestään.

2000-luvun alkupuoliskon it-historia onkin varsin murheellinen. Miljoonien eurojen hankkeita keskeytettiin, ei saatu koskaan vietyä tuotantoon tai kuopattiin hyvin lyhyen ajan käytön jälkeen. Valitettavan usein yhteistä näille epäonnistumisille oli, että joko oli haaveiltu omasta portaalista tai sitten oli vain päädytty ostamaan isolla rahalla jokin hieno portaalituote.

On vaikea kuvitella, että kukaan jäisi kaipaamaan portaalia.

Vakuudeksi listaan lopuksi vielä kaikkein isoimmat portaaliin liittyvät ongelmat:

  1. Portaali-sana on käytössä muotoutunut erittäin epämääräiseksi. Portaalista puhuttaessa on erittäin vaikea tietää milloin puhutaan lopputuotteena toteutettavasta palvelusta ja milloin tietojärjestelmästä jolla kyseistä palvelua hallitaan. Sekavan historian seurauksena portaali voidaan ymmärtää myös niin sovelluskokoelmana kuin tietopalveluna. Mitään vakiintunutta määritelmää tähän sekamelskaan ei ole ilmaantunut.
  2. Hakukoneiden myötä portaali-tyyppiset internet-sivustot ovat menettäneet merkitystään ja monelta osin kadonneet. Käyttäjät ovat äänestäneet jaloillaan ja ilmoittaneet haluavansa mieluummin Googlen hakukoneen kuin Yahoon visioiman räätälöitävän ja hallitun aloitussivun internettiin. Hakukoneet ovat myös pitkälti tehneet tyhjäksi portaalin alkuperäisen ajatuksen yhteen näkymään koostettavasta tietopalvelusta – enää ei ole teknisesti välttämätöntä tehdä massiivisia koosteportaaleita vaan järkevämpää on panostaa hakutoimintoihin. Tämä pätee myös organisaatioiden sisälle joissa on lähes kokonaan luovuttu ajatuksesta, että jokaisella tärkeällä prosessilla tai toiminnolla pitäisi olla oma portaali. (Huom. “Henkilökohtainen portaali” elää ajatuksena toki edelleen, mutta nykyisin puhutaan mieluummin aloitussivusta tai omasta sivusta, jotka ovatkin paljon täsmällisempiä ilmauksia.)
  3. Portaaleiksi itseään kutsuvat tuotteet ovat osoittautuneet hyvin kankeiksi ja vaikeasti hahmotettaviksi tietojärjestelmätuotteiksi. Portaalituotteiden toiminnoissa ja arkkitehtuurissa näkyy lähes poikkeuksetta portaaleiden sekava historia jossa portaalituotteiden avulla on yritetty tehdä todella monenlaisia palveluita. Esimerkiksi Oraclen ja IBM:n portaalituotteet ovat tällaisia sekalaisia sovelluskokoelmia jotka tekevät paperilla monenlaisia asioita, mutta a) harvan asian todella hyvin ja b) vieläkin harvemman toiminnon järkevästi osana kokonaisuutta. Legopalikkahistoria näkyy monessa tuotteessa kovin ikävällä tavalla siinä vaiheessa kun tuotteella pitäisi toteuttaa jokin koherentti kokonaisuus. Esimerkiksi pysyvän url-osoitteen antaminen yksittäiselle www-sivulle on monelle portaalille täysin mahdoton tehtävä vaikka tällaista toimintoa voi pitää yhtenä internetin fundamentaalisena perusasiana. Ilkeämielisesti voisikin sanoa portaalien olevan tuoteryhmä joka on erikoistunut tekemään paljon asioita huonosti tai korkeintaan keskinkertaisesti.

Kannustan siis välttämään portaali-sanaa ja aina kysymään tarkentavia kysymyksiä kun joku käyttää portaali-sanaa.

Lyhyesti: Kaikkien ei tarvitse portaaleita vihata, mutta ainakin suhtautua epäluuloisesti.

Lisätietoa: Käsitesekamelskaa: julkaisujärjestelmä, CMS, portaali, sisällönhallintajärjestelmä (Vierityspalkki.fi)

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Digitaalinen työympäristö tarjoaa hyvin toteutettuna työntekijöille välineet viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, sisäiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Intranet erityisesti on sisäisen viestinnän väline, mutta mahdollistaa myös työn johtamisen ja mahdollistaa osaamisen jakamisen ja sitouttaa työntekijöitä.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun