North Patrol on digipalvelujen ja tietojärjestelmien suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Muotoilemme ideoista vision ja palvelukonseptin, löydämme parhaat arkkitehtuuri- ja teknologiaratkaisut, suunnittelemme toimivan käyttökokemuksen ja kilpailutamme ihannekumppanin toteutustyöhön. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Intranetien johtaminen on sisällöntuotannon johtamista
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:
Selvityksemme mukaan intranetien tavoitteellinen ja strateginen johtaminen on hieman hiipunut. Niiden organisaatioiden osuus, joissa intranetin johtaminen ’ei ole tavoitteellista tai menetelmällistä’, on hälyttävästi kasvanut kahden vuoden takaisesta (nyt 28 %; v. 2014: 22 %). ’Jollain tapaa kyllä’ vastaa enää 50 % (v. 2014: 56 %) ja ’Ehdottomasti’ vain 21 % (v. 2014: 23 %).
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
27.9.2016
Hanna P. Korhonen
Intranetien omistajuus selkiytynyt
Onneksi sentään intranetin omistajuudessa on tapahtunut pieni liikahdus hyvään suuntaan: enää vain 5 %:lla vastaajista kukaan ei ole vastuussa intranetistä (v. 2014 sama luku oli 13 %).
Moni ’Muu’-vastaava kommentoi, että vastuu on jaettu viestinnän, HR:n ja tietohallinnon kesken.
Johtaminen on edelleen sisällöntuotannon johtamista
Käytännössä intranetejä johdetaan sisällöntuotannon kautta: sisällöillä on vastuulliset ylläpitäjät ja koko intranetillä viestinnällinen päätoimittaja. Vain puolella on ryhmätyötilojen hallintaan määritelty malli. Yhteisömanageri on yhtä harvalla kuin kaksi vuotta sittenkin.
Vain kolmasosa on tehnyt suunnitelman lähivuosien kehitystoimenpiteille esim. tiekartan muodossa, mutta siihen aiotaan panostaa näistä johtamistoimenpiteistä kaikista eniten lähitulevaisuudessa.
Kehittämistoimenpiteet, joihin jatkossa aiotaan panostaa
Vastaajat aikovat lisätä panostuksia seuraaviin intranetin johtamis- ja kehittämistoimenpiteisiin tulevaisuudessa:
Kommentteja intranetin kehittämisestä ja kohtamisesta
Vastaajat jakoivat seuraavia kommentteja avoimissa vastauksissaan:
Intranetin kehittämiseen on nimetty ryhmä, jossa intran viestinnän päätoimittaja, tietohallinnon vastuuhenkilö, henkilöstöosaston edustaja ja suurimpien sisältöosioiden edustus. Se seuraa käyttöä ja kehittää palvelua oman työsuunnitelmansa mukaan.
Omistajuus on nimellisesti tietohallinnolla, mutta käytännössä tehtävää hoitavat viestintä ja tietohallinto yhdessä.
Intranetillämme ei ole viestinnällistä päätoimittajaa, koska (lähes) täysin sosiaalisessa intranetissä Viestintä tuottaa sisällöstä vain murto-osan.
Intranetin kehittämiseen ja käytön jatkuvaan seurantaan olisi vielä hyvä panostaa enemmän. Nyt toimimme pääsääntöisesti vuositasolla. Lisäksi meillä on yhä haasteena intran merkityksellisyyden korostaminen –.
Meillä Viestintä on kehittänyt intranettiämme oma-aloitteisesti sen verran oikeansuuntaisesti ja jatkuvaluonteisesti, että muuta intranettimme kehittämisen johtamista ei ole koskaan tullut organisoitua. Viestinnällä kuitenkin on omat rajoitteensa intranetin kehityksen moottorina, ja useimmiten tuntuukin, että intranetin kehittämistä tehdään ”vähän sinne päin” -tavoilla. Niinpä en voi olla sitä mieltä, että intranettimme kehittämistä johdettaisiin kovin tavoitteellisesti ja/tai menetelmällisesti. Esimerkiksi intranettimme lähivuosien kehityssuunnitelma tai tiekartta puuttuu kokonaan; Viestintä vaan joka vuosi pähkäilee, mitä sinä vuonna haluaa intranetissä kehittää (eli mihin haluaa intranetin kehitys-budjetin käyttää).
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.
Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.
Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.
Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.
Emme myy koodausta emmekä lisenssejä
Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.
Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus
Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.