Verkkokaupan seurannan ja analysoinnin kohteena ovat ennen kaikkea myynti- ja ostotapahtumat.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tapahtumien lisäksi seuratuimpia ja analysoiduimpia kohteita ovat tavoitteiden toteutuminen sekä verkkokaupan kehittäminen. Asiakkaiden ostokäyttäytymistä seuraa vain puolet vastanneista. Asiakastyytyväisyyttä kertoo seuraavansa jopa hieman vähemmän verkkokauppiaista.
Verkkokaupan jatkuvaa optimointia pyritään tekemään osittain itse ja osittain kumppanin kanssa. 37% vastaajista kertoo tekevänsä täysin itsenäisesti optimointia ja 15% ei tee tätä ollenkaan. Toisin sanoen alle puolet vastanneista yrityksistä hyödyntää tässä kumppania. Rohkeampi ulkoisten kumppanien hyödyntäminen voisi tuoda lisätehoja verkkokauppaan, joten tässä voisi olla mahdollisuus niin verkkokauppiaille kuin myös analytiikan ja optimoinnin osaajille.
Verkkokauppaamme kuvaavat nämä väittämät:
- 85 % — Seuraamme systemaattisesti myyntiä ja ostotapahtumien määrää
- 68 % — Seuraamme systemaattisesti tavoitteidemme toteutumista
- 67 % — Verkkokauppaamme ja sen kehittämistä johdetaan strategisesti ja tavoitteellisesti
- 50 % — Analysoimme aktiivisesti asiakkaittemme ostokäyttäytymistä verkkokaupassamme
- 48 % — Mittaamme asiakastyytyväisyyttä
- 47 % — Käytämme monipuolisesti eri keinoja verkkokauppakäyntien konvertointiin myynniksi
- 37 % — Teemme omana työnä verkkokaupan jatkuvaa optimointia (esim. A/B/n-testaus, analytiikan keinot)
- 15 % — Emme tee verkkokaupan jatkuvaa optimointia
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin